Bilservice i Västerås!

Vi på bilverkstad i Västerås är ”experter” på bilservice. Vi servar 1000-tals bilar varje år. Både nya bilar och äldre bilar. En regelbunden bilservice är avgörande för att din bil ska må bra långsiktigt. Genom en regelbunden service upptäcker du problem i tid och kan åtgärdas innan de utvecklas till allvarliga och kostsamma reparationer. Under en bilservice utförs noggranna inspektioner, underhållsåtgärder inklusive motor, bromssystem, växellåda, hjulupphängning och elektronik.

Det börjar med ett Oljebyte..

Oljebyte på en bil är en viktig underhållsåtgärd som spelar en avgörande roll för att hålla motorn i gott skick och säkerställa att bilen fungerar på toppnivå. Oljan i motorn har flera viktiga funktioner som du behåller genom att regelbundet byta olja.

Oljan fungerar som smörjmedel mellan de rörliga delarna i motorn, såsom kolvringar, vevaxel, kamaxlar och lager. Oljan skapar också en skyddande barriär mellan motorkomponenterna och luftfuktigheten, vilket hjälper till att förhindra korrosion och rostbildning. Oljan hjälper till att försegla kolvringarna och andra tätningar, vilket minskar riskerna för oljeläckage och förlust av kompression.

Med tiden bryts dock oljans egenskaper ner och den blir förorenad av smuts, kolrester och andra föroreningar. Det är därför viktigt att genomföra oljebyte enligt tillverkarens rekommendationer, vanligtvis var 8 000 till 16 000 kilometer eller en gång om året, beroende på körförhållanden och oljetyp.

och Oljefilter…

Oljefiltret på en bil bör bytas regelbundet som en del av en vanlig bilservice för att säkerställa att motorn får ren och effektiv olja. Oljefiltret är ansvarigt för att filtrera bort skräp, smuts och föroreningar från motorns olja innan den cirkulerar genom motorn. Generellt sett bör oljefiltret bytas varje gång du utför ett oljebyte, men det är alltid bäst att följa tillverkarens rekommendationer för att vara säker på att du håller motorn i optimalt skick. Ett färskt och effektivt oljefilter hjälper till att förlänga motorns livslängd genom att förhindra att smuts och föroreningar skadar motorn och minskar prestandan. 

Om du kör under tuffa förhållanden, långa perioder av stadskörning, körning i varma eller dammiga miljöer eller om du drar tunga laster, kan oljefiltret bli mättat med skräp snabbare. I dessa fall kan det vara klokt att byta oljefilter oftare än normalt.

oljebyte:

Vi byter ut din gamla olja och ersätter den med ny olja av rätt viskositet och typ för just din motor. dålig motorolja kan  kan förlora sin förmåga att täta och orsaka läckage från bilmotorn. Dålig olja kan också förlora sin smörjande förmåga, vilket resulterar i ökad friktion och slitage på motorns rörliga komponenter, som kolvringar, lager och vevaxel. Detta kan förkorta motorns livslängd och leda till kostsamma reparationer.

Om du misstänker att din bils olja är i gammal eller om du har missat oljebyten en längre tid är det viktigt att byta motoroljan så fort det finns möjlighet.

Oljefilterbyte:

Det gamla oljefiltret byts ut mot ett nytt för att säkerställa att partiklar och smuts försvinner från motorn. Oljefiltret byts automatiskt när vi byter din motorolja.

Kontroll av bromssystemet:

Bromsbelägg, bromsskivor och bromsvätskenivån kontrolleras. Om du hör höga skrällande, gnisslande eller metalliska ljud när du bromsar kan det vara ett tecken på att bromsklossarna är slitna och behöver bytas. Vissa bromssystem har inbyggda varningsindikatorer som låter när klossarna är slitna. Om ratten eller pedalen vibrerar när du bromsar kan det betyda att bromsskivorna är slitna eller andra problem med bromssystemet. Om du märker att du behöver trycka hårdare på bromspedalen du ska kunna bromsa effektivt kan det vara ett tecken på slitna bromsbelägg. Om bromspedalen känns ovanligt mjuk eller ”golvad” när du trycker på den, kan det vara ett tecken på att det finns luft i bromssystemet eller att det finns en läcka någonstans. Om du känner en ovanlig lukt av bränd gummi eller metall när du bromsar kan det vara ett tecken på att bromsarna överhettas och behöver åtgärdas. 

Bilservice

När du servar din bil hos oss så ser vi över din bil noggrant. Dessa delar går vi igenom när du servar bilen hos oss.

Kontroll av Däcken:

Däckens lufttryck, däckens skick och rotation kontrolleras för att säkerställa korrekt grepp och jämnt slitage. Dåliga vinter eller sommardäck med slitna eller dåligt mönster ger nedsatt grepp på vägen. Det kan leda till att bilen har svårare att hålla sig på vägen under våta eller hala förhållanden. risken ökar då för vattenplaning eller under vintertid att bilen får dåligt grepp på snö / is. Dåliga däck kan också öka bromssträckan avsevärt, vilket gör att bilen tar längre tid att stanna när du bromsar. Bilen kan känna sig mer sladdrig, instabil eller svår att styra, särskilt i kurvor.


Kontroll av Hjulinställning:

Om det behövs en hjulinställning blir ni kontaktade innan det justeras. Det går att avgöra relativt enkelt om hjulen står fel. Om däcken slits ojämnt kan det vara en indikation på fel hjulinställning. Exempelvis om slitbanan på ena sidan av däcket är mer sliten än den andra, kan det tyda på kamberproblem. Om bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör på en rak väg och du behöver hålla i ratten för att bilen ska åka rakt kan det vara problem med hjulinställningen. Om du upplever att du måste hålla ratten snett för att bilen ska åka rakt kan detta indikera att hjulinställningen behöver justeras.  Slitage på innersidan eller yttersidan av däcken: Om du märker att däcken är extra slitna på innersidan eller yttersidan kan detta tyda på problem med kamberinställningen.

Kontroll av styrning och upphängning:

Styrkomponenter och upphängningssystem inspekteras för att upptäcka slitage och säkerställa stabilitet och säkerhet. Om bilen känns hård, studsar eller känns ”svajig” när du åker på ojämnheter eller gupp, kan det bero på att stötdämparna eller andra upphängningskomponenter är slitna. Om bilen lutar åt ena sidan eller är ojämnt höjd i jämförelse med vanligtvis, kan detta tyda på problem med fjädrar eller andra upphängningsdelar. Om du upplever att det är svårare att styra bilen eller att den känns instabil i kurvor, kan det vara ett tecken på att upphängningen inte fungerar som den ska. Om du märker något av dessa tecken eller har misstankar om att din bils upphängning är i dåligt skick, kontakta oss så gör vi en bedömmning!


Kontroll av tändsystemet:

Tändstift och tändkablar kan inspekteras och bytas om det är nödvändigt. Dåliga tändstift kan göra det svårt att starta motorn, särskilt under kallstart. Bilen kan behöva flera försök eller ta längre tid att starta. En bil med dåliga tändstift kan ha en ojämn och ryckig tomgång. Ett varningsljus på instrumentpanelen, som ”Check Engine” kan indikera problem med tändsystemet, inklusive tändstift.

Kontroll av avgassystem:

Avgassystemet inspekteras för eventuella läckor, skador eller oregelbundenheter. Om du märker att bilens avgasljud har blivit högre eller ovanligt , kan det vara en tecken på att det finns en läcka eller på i avgassystemet. Om du hör ovanliga ljud som bankande, skramlande eller metalliska slag under bilen, kan det betyda att någon del i avgassystemet är löst eller har brutits. Om du känner en ovanligt stark lukt av avgaser inuti eller runt bilen, kan det vara ett tecken på att det finns en läcka i avgassystemet som släpper in avgaser i kupén.


Belysning och elsystem:

Alla lampor och elektriska system inspekteras, inklusive strålkastare, bakljus, blinkers och instrumentpanel

Om din bil har svårt att starta, inte startar alls eller om startmotorn bara klickar när du vrider om nyckeln, kan det vara en indikation på problem med batteriet, generatorn eller startmotorn.

Om batteriet är dåligt kan det bero på problem med generatorn eller dåliga batterikablar. Om strålkastare, inredningsljus eller instrumentbelysning, är svag kan det indikera problem med batteriet som i sin tur inte laddas upp som det ska. Då kan det vara generatorn som det är fel på. Om elektriska delar som elhissar, backspeglar, vindrutetorkare, radio eller andra system inte fungerar som de ska, kan det vara ett tecken på en säkring eller relä som har gått sönder.

Om du märker oregelbundna problem som motorstopp eller att det saknas gnista på tändstiften, kan det vara ett tecken på problem med tändspolen, tändkablarna.

Kontroll av bilens alla system

Det är viktigt att allt på din bil fungerar felfritt. På en vanlig bilservice ger vi dig tips och råd om saker som kan vara bra att byta eller vara uppmärksam på, att något är på ”gång” att behöva bytas eller repareras inom kort.

Kontroll av luftfilter och bränslefilter:

Filter rengörs eller byts ut för att säkerställa en jämn luft- och bränsletillförsel till motorn. 

Luftfilter: Om bilen har svårigheter att accelerera eller saknar kraft, kan detta vara ett tecken på att luftflödet till motorn är begränsat på grund av ett igensatt luftfilter. Ett igensatt luftfilter kan leda till att motorn får otillräcklig luft för förbränningen, vilket kan resultera i ökad bränsleförbrukning. Ojämn tomgång: Ett igensatt luftfilter kan påverka tomgången och orsaka ojämn gång eller vibrationer när motorn är står på tomgång. Bränslefilter: Ett igensatt bränslefilter kan göra det svårt att starta motorn, särskilt efter att bilen har stått stilla en tid. Om bilen har förlorat kraft och eller om accelerationen känns trög, kan detta bero på att bränsleflödet är begränsat på grund av ett igensatt bränslefilter. Ett igensatt bränslefilter kan orsaka oregelbunden gång och tomgång, med ryckiga eller ojämna varv när motorn är igång. Om motorn stannar oväntat eller har svårt att hålla igång kan detta vara en konsekvens av bränslebrist till följd av ett igensatt filter.

Kontroll av kylsystemet

Kylvätskenivåer, kylare och kylfläktar kontrolleras för att förhindra överhettning. Om temperaturmätaren stiger mot det röda området eller om varningslampor för motoröverhettning tänds på instrumentpanelen, är det en tydlig indikation på problem med kylsystemet. Om du märker att det finns kylarvätska under bilen när den är parkerad, kan det tyda på ett kylarvätske- eller kylvattenläckage. Om temperaturen inte håller sig inom det ”normala” och temperaturmätaren går från varm till kallt och tvärt om kan det vara en indikation på en problematisk termostat eller andra kylsystemkomponenter. Om din bil tar längre tid än vanligt att värma upp under kan det indikera problem med termostaten.

spolarvätska:

Spolarvätskebehållaren fylls på med spolarvätska. Vindrutetorkarna och spolningen kontrolleras.

Om inte spolarvätska inte kommer kommer fram till vindrutetorkarna eller om vindrutetorkarna inte fungerar så kan det vara någon av följande orsaker.

säkringar, torkarmotorn, polarvätskenivå, spolarvätskepumpen. Kontrollera ledningar och anslutningar: Se till att alla ledningar och anslutningar till torkarmotorn, pumpen och kontrollenheten är ordentligt anslutna och inte har skador.

Efter avslutad service ger vår bilmekanikern er rekommendationer om vad som kan tänkas behöva repareras framöver och slitna delar som kan behöva bytas. Det är viktigt att notera att det finns olika typer av bilservice, mindre service (ibland kallad service A eller B) och en större service. Större service kan inkludera mer omfattande inspektioner och underhållsåtgärder. För att säkerställa att din bil får rätt service rekommenderas det att följa tillverkarens rekommendationer och anvisningar.

Priser

Priset är för en ”normal” bilservice på en standardbil där v i byter fyra liter olja samt oljefilter.

Standardservice med översyn

4,700:- 4,350:-

Balansering av däck (om det sker samtidigt)

250:- 150:-

Byte av tändstift (Om det sker samtidigt)

950:- 695:-

Påfyllnad avspolarvätska

95:- 65:-

Helrekond, utvändigt & invändigt Om det sker samtidigt) *

950:- 1,200:-
Nyheter hos oss på Västerås bilverksad

nyheter

Vad händer hos oss på Västerås bilverkstad. Här kan du läsa om rabatter som vi ibland har, nyheter och tips för hur du själv kan hålla din bil i toppskick innan det är dags för bilservice igen. Man kan t.ex göra en bilrekond själv och då kan det vara bra med tips och råd från ”Experterna”. 

Välkommen till Västerås Bilservice, experter på som flesta bilmodellerna. Är du trött […]
Vi vet att det är svårt att få tid att skifta däcken […]