Vad är det för fel på min bil?

Att ta reda på vad som är fel på din bil kan vara en svår uppgift, men det finns flera steg du kan följa för att diagnostisera problemet på ett systematiskt sätt.

Till att börja med. Försök att lokalisera vad felet sitter med hjälp av ljud eller vibrationer. I vilken del av bilen som har missljud. Är det så att bilen inte startar över huvud taget så är risken stor att problemet är i motorutrymmet men inte nödvändigtvis. Är problemet i motorn eller i komponenter anslutna till motorn så fortsätter undersökningen där. Här nedan följer några enkla steg för att kunna lokalisera och felsöka problem med din bil själv. Guiden nedan är först och främst till för er som inte kan så mycket om bilar men vill få tips och råd om vad ni kan göra när det uppstår ett fel på er bilen. häng med!

Steg 1. Vad är det som händer?

Det första steget i att ta reda på vad som är fel på din bil är att lyssna från vad ljudet eller vibrationerna kommer ifrån. Fråga dig själv vad som inte fungerar som det ska. Kan du höra några ovanliga ljud? Känner du av vibrationer? Är det något som blinkar på instrumentpanelen? Går bilen som den ska ? Det är ganska enkelt att konstatera om missljud eller vibrationer kommer från motorn eller i från andra delar av bilen. Notera vart ljud eller vibrationer kommer ifrån. 

Steg 2: kör Bilen

Kör bilen och se om ljud eller vibrationer uppstår i specifika situationer, som vid acceleration, vid höga eller låga hastigheter, eller när bilen går på tomgång. Vad är det som händer. Är det ett motorljud ? vibrationer ? Andra ljud? Fram eller bak? Från bromsar eller upphängning?

Steg 3: Använd en OBD-II-Scanner

En OBD-II (On-Board Diagnostics) scanner är en användbar felsökningsenhet som kan anslutas till din bils OBD-II-port (vanligtvis någonstans under instrumentpanelen). Den är en liten ”dator” som kan läsa av felkoder från bilens datorsystem och ge dig en fingervisning på vad som är fel och var felet sitter. Vi på bilverkstad-västerås.se har en avancerad OBD-läsare som vi kan läsa av alla modeller och fabrikat med. Billigare varianter av felkodsläsare kan köpas på välsorterade teknikbutiker. När du har fått fram felkoderna, skriv ner de som visat på displayen.

Steg 4: Inspektera Bilen

Gör en riktigt ”rundgång” av bilen. Gå runt och ”titta” på ställer där du misstänker att ljudet kommer ifrån. Det kan faktiskt vara så enkelt att felet är synligt. Leta efter några uppenbara problem som trasiga sladdar, sprickor i slangar, läckor av vätskor, eller skador på komponenter.

Steg 5: Kontrollera Vätskenivåer

Kontrollera bilens alla vätskenivåer, inklusive olja, kylvätska, bromsvätska och servostyrningsvätska. Det är viktigt att alla vätskor är fyllda enligt tillverkarens rekommendationer. Om t.ex servo olja saknas kan du få Svårighet att Styra, höra konstiga ljud som gnissel, skrapning eller vinande ljud när du svänger ratten. du kan också få ojämna skakningar i ratten när du svänger. Det är med andra ord mycket viktigt att se till att den inte saknas vätskor i bilen.

Steg 6: dåligt bilbatteri? Testa Batteriet!

Ett typiskt bilbatteri har en livslängd på 3-5 år beroende på användning och underhåll. Ett svagt, dåligt eller dött batteri kan orsaka problem som inte verkar relaterade till själva batteriet. T.ex så kan ett dåligt bilbatteri orsaka att bränslepumpen inte fungera som den ska. Det är inte det ”typiska” för ett dåligt batteri men vi vill belysa problematiken för att felsökningen av en bil kan bero på helt andra orsaker än vad man tror. 

Ett av de vanligaste problemen med ett dåligt batteri är att bilen får startproblem. Startmotorn gå väldigt sakta eller inte alls. Ett bilbatteri spelar en nyckelroll i att driva allt det elektriska i bilens som strålkastare, vindrutetorkare, ljudsystem, och elhissar och elektronik i motorn. du kan också få Felkoder som registreras i bilens diagnostiksystem, som i sin tur gör att varningslampor börjar lysa på instrumentbrädan.

Steg 7: Läs bilens Bruksanvisningen

Om du har bilens bruksanvisning / manual, använd den för att leta efter information om eventuella felmeddelanden som du hittar eller se efter vad varningslamporna betyder. Det kan vara bra att känna till vilka komponenter och system som kan vara inblandade i själva felsökningen.

Steg 8: Kontakta oss!

Om du inte kan lösa problemet själv eller om det kräver en speciell utrustning eller om du helt enkelt har tröttnat och detta är ingen för dig! Låt oss undersöka din bil och se vad felet är. Beskriv för oss vad du själv har kommit fram till och hur bilen beter sig. Om du har använt en OBD-II-scanner, visa oss vilka koder som du fick när du scannade bilen.

Steg 9: Reparera eller Ersätt Defekta Delar

När vi har hittar problemet får du en uppskattning av reparationens kostnad av oss. Om det ett mindre problem kan du kanske själv reparera det om du har kunskap och rätt verktyg. Annars bör du låta oss reparera din bil. Risken finns att det kan bli dyrare om du försöker göra reparationen själv och inte har kunskapen.

Steg 10: Förebyggande Underhåll

Oavsett om vi eller du har gjort reparationen så är det viktigt att du ger din bil kontinuerlig bilservice med regelbundna oljebyten, kontroll av alla vätskor och förebygger dyrare reparationer i tid. Om det mellan en service uppstår oljud eller andra konstigheter, besök oss i tid, det kan löna sig.


Boka tid redan idag!
Ring oss på 070 345 345

Nyheter hos oss på Västerås bilverksad

nyheter

Vad händer hos oss på Västerås bilverkstad. Här kan du läsa om rabatter som vi ibland har, nyheter och tips för hur du själv kan hålla din bil i toppskick innan det är dags för bilservice igen. Man kan t.ex göra en bilrekond själv och då kan det vara bra med tips och råd från ”Experterna”. 

Välkommen till Västerås Bilservice, experter på som flesta bilmodellerna. Är du trött […]
Vi vet att det är svårt att få tid att skifta däcken […]